Ahad, 23 Januari 2011

tUDUNG oH tUDUNG! Mencapap ke??

Citt! akhir zaman betul la...yang ni blh arr diketegorikan mencapap. kan?kan?kan?
atas ayu...bawah mcm sial..hu3...xblh blah!


ishk! ishk! siapalah laki budak ni....xtegor ke bini pakai mcm ni kat masjid..mcm haram


nie jenis laki xreti nak tegur bini jgk ni...sian betul laki ni


apahal atas tutup bwh nampak tut.....! xokey beb!


Aisey...xblh blah nampak bontot2 ni..kalau aku ada kat c2..aku sula dh bdk ni.. :(





sula! sula! sula! grrr...!






pelik bin ajaib..ada erk pesen gini.. nak tiru gaya yg xpakai tudung gamaknya. :P







bogel terus la cik kak..awat pakai tudung pulak...! bengang betul! huh!



Assalammualaikum...Apa khabare..?

Hari ni nak cerita sedikit tentang perang blogger tentang tudung. hehehe.. Aku ada baca beberapa blog yang tengah berperang pendapat tentang tudung. Aisey...yang jadi mangsa utama adalah si dye ini. Sampaikan si dye ini bagitau ada salah satu entrynya "AKU TIDAK LAYAN SAMPAH".Ok? U got it? Marah betul si dye ni.Anyway. bagi aku la kan. sebenarnya ok kita pelbagaikan fesyen tudung tapi janganlah sampai NIAT kita ni nak pakai tudung sebab nak menunjuk kat lelaki bukan muhrim. Jangan sampai pemakaian kita ni buat kita terlalu menyerlah dan mendapat perhatian lelaki bukan muhrim.

Ok apa pelbagaikan fesyen tudung? kalau si gadis yang tak pakai tudung tetiba pakai tudung? Kan bagus tu?Yang pakai baju adik... Mungkin terus pakai baju yang patut dia pakai agar sesuai dgn imej bertudungnya(i mean bkn lagi baju adik) macam si dye ni bagitau. kan? Selain itu jugak.. apabila mempelbagaikan pemakaian hijab ni akan memberikan keseronokan kepada si gadis tersebut apabila menutup auratnya yang satu ini. Iyelah... bila dah pakai tudung ni...penampilan mesti sopan.iye dak? Confirm setiap hari dok pikir

"esok nak pakai tudung mana pulak eh?"

...akekeke!

Isu yang aku baca mengenai tudung,shawl,hijab...bla bla bla...ditulis oleh seorang lelaki ini. Kontroversi kejap u ollss. Aku bagi sedikit petikan kata2nya dari entrynya itu .

“5. Aku sebagai lelaki bertoleransi, aku tak halang dengan hak seorang perempuan berfesyen. Namun, sebagai lelaki berperasaan, kadangkala mata aku sakit dan hati aku luka dengan fesyen melampau-lampau dari golongan gadis sebegini. Terutamanya dari segi WARNA dan sisi definasi AURAT.”

Mungkin kita blh ambik sedikit kata2nya utk buat pedoman. cuma yang tak OK nya....ada jugak kata-katanya ini ditujukan kpd pihak2 tertentu.. sbb tu jadi kontrovesi awk punya entry itu . Apa pun memang suruhan agama bukan sesuatu perkara main2.tapi bagilah sedikit privasi utk individu tersebut utk berubah.. sedikit demi sedikit . Ini kerana, KEIKHLASAN sahaja yang blh menentukan perbuatan seseorang dalam pemakaian tudung dgn lama dan bukanya ON OFF. Ini kerana pakai tudung itu sebenarnya WAJIB ok? kalau sesetgh orang tu dah elok2 bertudung tak perlulah menimbulkan isu pelik2 dan ingat BERTUDUNG IS WAJIB! Bagi yang dah bertudung. Ingatlah bertudung ini adalah satu kewajiban kita sebagai umat slam. Perbetulkan niat kita.. Pakai tudung itu adalah kerana ALLAH SWT. Jangan pula niat nak menunjuk-nunjuk atau untuk mendapat perhatian orang bukan muhrim kita (Aku juga pesan untuk diriku sendiri). Kelak diri sendiri yang dapat dosa bertimpa-timpa. Ko guana?

Sekian sahaja bebelan aku utk kali ini...
Makacih! :P


firman Allah:


"Dan katakanlah kepada perempuan-perempuan yang beriman supaya menyekat pandangan mereka (daripada memandang yang haram) dan memelihara kehormatan mereka dan janganlah mereka memperlihatkan perhiasan tubuh mereka kecuali yang zahir daripadanya dan hendaklah mereka menutup belahan leher bajunya dengan tudung kepala mereka dan janganlah mereka memperlihatkan perhiasan tubuh mereka melainkan kepada suami mereka atau bapa mereka atau bapa mertua mereka atau anak-anak mereka atau anak-anak tiri mereka atau saudara-saudara mereka atau anak bagi saudara-saudara mereka yang lelaki atau anak bagi saudara-saudara mereka yang perempuan atau perempuan-perempuan Islam atau hamba-hamba mereka atau orang gaji dari orang-orang lelaki yang telah tua dan tidak berkeinginan kepada perempuan atau kanak-kanak yang belum mengerti lagi tentang aurat perempuan dan janganlah mereka menghentakkan kaki untuk diketahui orang akan apa yang tersembunyi daripada perhiasan mereka dan bertaubatlah kamu sekalian kepada Allah wahai orang-orang yang beriman supaya kamu berjaya.”



(Surah Al-Ahzab : 59)

7 ulasan:

Fieda berkata...

pelik manusia zaman skrg ni...apa nk jadi la pompuan kt atas ni...

Fatihah berkata...

Aduhhhhh... i plak malu tengok... selalu juga ter"NAMPAK" bontot perempuan pakai tudung... sapa suruh pakai seluar low cut... apa nak jadi.. minta di jauhkan...

Akmakema berkata...

serius marah tgk gaya2 bdk yg 'bertudung' konon!! huh. smoga mereka dpt hidayah dr Allah. Amin

putra87­™ berkata...

huhu... mnusia zmn skang... tu lum tgk yg pi tdung, dpn nmpk sopan... tp bler tgk dr blkng, kt bhgn leher terbukak lak.. ish3..

BeauTiFuLGirL berkata...

he3...iyelah..mcm2 orang mcm2 ragamlah kan...kalau xok tu tegur la dgn berhemah ok? insyaALLAH teguran kita pasti mendapat manfaat dari pihak tertentu... TEGURAN UTK ORANG LAIN PERINGATAN UTK KITA JGK..iye dak?

Fieda berkata...

beautiful girl...blh x sy nk mtk share gmbr2 ni kt blog sy...biar kita pakat glamerkan lgi org2 yg mmg giler glamer kt atas ni...

BeauTiFuLGirL berkata...

boleh2....dipersilakan fieda..sharing is caring.... :)

Followers

AKU BLOGGER KLATE ;)

Apa-apa komen, permintaan, cadangan atau komunikasi lain yang lucah, sumbang, palsu, mengancam atau jelik sifatnya dengan niat untuk menyakitkan hati, menganiayai, mengugut atau mengganggu orang lain; atau memulakan suatu komunikasi dengan menggunakan mana-mana perkhidmatan aplikasi, sama ada secara berterusan, berulang kali atau selainnya, dan dalam masa itu komunikasi mungkin atau tidak mungkin berlaku, dengan atau tanpa mendedahkan identitinya dan dengan niat untuk menyakitkan hati, menganiayai, mengugut atau mengganggu mana-mana orang di mana-mana nombor atau alamat elektronik, adalah melakukan suatu kesalahan, tindakan boleh diambil mengikut akta AKTA 588, AKTA KOMUNIKASI DAN MULTIMEDIA 1998

Ef life

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers