Khamis, 11 Ogos 2011

Bekerja untuk rezeki yang halal (bukan duit!) Kita macamana?

KLIK SETIAP IMAGE UTK MEMBACANYA....













































SUMBER DARI : En Azran Kejuruteraan















Isnin, 8 Ogos 2011

Puasa Day With Ma and Abah

cute tak ma ngn abah aku?? ;)





Hari ni dah masuk 8 hari kita berpuasa...alhamdullillah..nak cerita sikit pasal menda yang terjadi semalam semasa nak berbuka dan kejadian pagi tadi semasa nak bersahur tentang.... My Ma and Abah.....lalalala...

Ahad, 7/8/11,7.30pm

"Allahuakbar....Allahuakhbar..." azan berbunyi
"Bismillahirahmanirahim..." semua tadah tangan bc doa berbuka...
Adik lelaki bongsu, Lan aku dah kutip sayur2an campur didalam pinggannya letak ketepi (mmg xmkn sayur..hu3)
"Knp buang sayur2 tu? membazir..."tanya abah
"xpe adik makan la sayur jagung ni"
"abah beli mahal sayur tu.membazir la buang...pot pet pot pet....bla...bla..bla..." pjg ceramah abahku
"kalau mcm tu abah la mkn"adik aku tolak pingganny ketepi buat muka merajuk
Ayah aku dah berubah muka...dia pun angkat pinggan dia,air dia,kuih dia...gi makan kat ruang tamu.. Aku ngan adik perempuan bongsu aku, Sikin ternganga ngn tindakan abah aku..
"Kak long...abah merajuk arrr...Lan knp ko wat muka mcm tu td kat abah..kan dia dh merajuk" Marah Sikin kat Lan...
Aku yang terdiam dari tadi menyampuk "Dah..dah makan..." dalam hati aku... ADOI...

Isnin,8/8/11,4.35am

Aku terpisat2 bukak mata..
"Ya Allah! abah..terkejut kak long.."kataku
Abah dok makan berdiri mcm nak kejutan aku gamaknya.kiri mung air..tangan kanan kuih pisang xsilap aku...
"bangun2 la sahur...."katanya
Aku pun bangunlah...basuh2 muka..aku jenguk Ma aku dalam bilik...
"tido lagi...kesian lak nak kejutkan"kataku dalam hati
Ketung ketang ketung ketang (aku sorang2 arini sediakan juadah bersahur...sbb Ma aku peeoot.so aku kesian nak kejutkan dia)
Pukul 4.50am dah siap juadah bersahur...Alamak air blom buat lagi..xpelah kejutkan adik2 dulu soh diaorang bersahur dulu... Lepas tu baru aku wat air...ambik air panas kat water dispenser
Aku wat air teh panas..Aku rasa air teh yang aku wat xsedap mcm Ma aku wat. Tgk jam dah pukul 5.10am. Xleh jadi nih.. Aku last2 gi kejutkan Ma aku

"Ma...knp air teh kak long xmacam Ma wat.Tak sedap!"kataku

Ma aku terpisat2 bangun "Alah minum je lah!" dgn nada yg marah..

Adeh...timbul kekesalan dihati kacau ma aku tido..pagi2 dah kena marah...lalalala...



So aku pun paksa adik2 aku minum air teh aku wat walaupun xsedap!




itu lah kejadian yg aku alami semalam dan pagi tadi...haru biru kan?? apa pun semoga ko orang happy sokmo dibualan ramadhan ni. OK? bubby... :)

Khamis, 4 Ogos 2011

Sedekah



Alhamdullillah ni dah masuk 4 ramadhan 1462 dan syukur ke hadrat Ilahi.aku dapat berpuasa tanpa sebarang halangan. Teringat hari sabtu lepas sebelum puasa..dulu kalau ko orang pernah baca entry sini. Pakcik ngn anak dia dtg lagi. Kali ni diaorang jual mcm2 CD dan kain sarung.


Kebetulan la kan nak dekat2 raya ni.tambah2 pulak baru start wat pemotongan rumah. Aku betul2 berjimat perbelanjaan harian sekarang...hu3...RM1 pun aku kena berkira.. Aku kasihankan mereka.Tak tau nak bagi apa. Last2 aku bagi baju2 aku yang tak padan kat dia.kebetulan dia ada anak perempuan darjah 6. Aku bg baju kebaya aku yang paling aku syg. Iyelah adik perempuan aku dah tak pakai kebaya2 nih. Lebih2 lagi adik aku yang sekolah agama.



Tapi mcm dia amat perlukan duit...tambahan pulak dia pun berpenyakit lonie.Dia ckp ambik la kain sarung.byr la berapa aku nak bayar..tapi time tu mmg aku xde duit cash kat dompet. Iyelah mana taknya...setiap kali ari minggu jerk. mesti adik2 aku nak beli something utk makan. Yang jadi mangsa duit aku la...hu3..Dalam dompet ada berapa hingget jerk.xsampai RM10..xkan la kot beli kain sarung RM 5??


Apa pun aku harap pakcik tu murah rezeki dan ada orang yang sudi hulurkan bantuan kepadanya.... Dia asal Myanmar. Dah lama tinggal Malaysia tapi xleh status warganegara. Isterinya orang Malaysia. Anak dia semua lahir Malaysia. Kalau ko orang yang berasal dari Kelantan atau luar kelantan pun boleh. Rasa nak bg sumbangan apa-apa kat keluarga ni .


Hubungi la pakcik ni : HUSSIN - 0179885587
dan juga kalau rasa nak menderma kepada rakyat palestin pun boleh :)

derma la kat sape2 pun dan yang penting


MESTI BG DENGAN HATI YANG IKHLAS OK???



p/s : kalau ada rasa tidak percaya ke apa ke...selidik la dulu sampai puas hati sebelum buat sumbangan kepada keluarga ini.. beautifulgirl xbertanggungjawab atas apa yg terjadi. semua atas kebijaksanaan anda ...okey?

Selasa, 2 Ogos 2011

Isteri curiga SMS dedah rahsia pasangan

PETALING JAYA: Perbuatan seorang isteri memeriksa telefon bimbit suaminya sebelum menghubungi teman wanita lelaki terbabit membawa padah apabila dia cedera ditumbuk suaminya itu di rumah mereka di Lembah Subang, di sini, Ahad lalu.

Dalam kejadian jam 10.30 malam itu, mangsa memeriksa telefon bimbit suaminya yang berusia awal 30-an sebelum berasa curiga satu kiriman SMS yang dihantar atas nama seorang lelaki.


Bagi memastikannya, mangsa yang juga kerani sebuah syarikat swasta dan berusia 30 tahun cuba bertanyakan suaminya mengenai SMS itu, namun suaminya mendakwa ia rakan sepejabatnya.


Tidak berpuas hati dengan penjelasan itu, mangsa menghubungi nombor berkenaan sebelum ia dijawab seorang wanita.


Menurut sumber, mangsa memarahi suaminya kerana berbohong menyebabkan berlaku pertengkaran. “Suami mangsa yang gagal mengawal kemarahan memukul mangsa sebelum keluar dari rumah,” katanya.


Mangsa yang cedera di muka dan badan membuat laporan di Balai Polis Kelana Jaya di sini.

beautifulgirl: Lelaki berhidung belang akan selalu gunakan akal fikirannya yg cerdik itu untuk MENIPU pasangannya....tak baik kan?

sumber : hmetro

Isnin, 1 Ogos 2011

Ramadhan datang lagi..ku rindu adik2ku..

image from : http://sweetstrawberry.files.wordpress.com/2008/09/desain-ramadhan-02.jpg




Assalammualaikum...

Dah lama xmencoretkan sesuatu.byk entry yang copy paste jerk. Malas nak menaip.ngee~~
Anyway sempena bulan ramadhan aku nak ucapakan selamat menyambut bulan ramadhan kepada semua sahabat bloggers..agar pada bulan ini kita dapat manfaatkannya dengan ibadah2 yang diredhai ALLAH SWT.

Hurm~~ nak cerita sikit pasal perasaan aku ketika ini...selalunya aku rasa puasa pada tahun-tahun dulu meriah sgt. Mana taknya..semua ada kat rumah.. Sekarang dah berkurangan meriahnya. Maklumlah adik2 ku yang seramai 9 orang sekarang ni kat rumah hanya tinggal 2 orang sahaja. Adik bongsuku Syikin dan Adlan. Mereka berdua je jadi teman aku dan sebagai anak sulung,aku selalu membuli mereka sebab xde sape2 dh aku nak buli selain mereka. Akekeke~

cik cikin dan delan

Tapi kekadang Mimi adik aku yang ke-4 balik jugak umah. Tapi jarang-jarang sgt la balik umah sebab dia dah ada umah sendiri kan (maklumlah dah berlaki). Kenalah ikot laki.kan?

cik mimi





Ngah aku pulak sekarang ni kerja Nurse kat Pahang. Memang susah la nak balik sbb kerja jauhkan. Anak dia pun tinggal kat kampong sbb sana susah nak carik ngasuh. Mungkin raya ni dia xbalik. Laki dia je yang balik beraya nanti.. :( sedih…

ngah


Adik lelaki aku Deli yg ke-3 pulak kerja dekat Shah Alam sekarang. Syarikat Karangkraf. Hujung bulan dekat2 nak raya baru blh balik.xtaulah nnti kalau berbini mcm mana. Senang ke tak balik kampong nanti..hu3..

mat deli

Biah (adik ke-5), Asyraf(adik ke-6) dan Asri(adik ke-7) masing2 dok hostel…blajar jauh2 semuanya…Biah kat UniKL Perak, Asyraf kat Matrikulasi Kedah dan Asri pulak kat SM Teknik Tanah Merah(walaupun kat Kelantan tp jauh jgk wooo..).

biah





ceraf




ceri


Apa pun aku rindu semua adik2 aku..walaupun dimana sahaja kamu berada…Ingatlah kak long setiasa doakan yang terbaik buat kamu semua.ok? Posa biar penuh..Jangan lupa sembahyang terawih ye :) …Jangan nakal2 di perantauan ok?

MISH U ALL SO MUCH! muaks!

Followers

AKU BLOGGER KLATE ;)

Apa-apa komen, permintaan, cadangan atau komunikasi lain yang lucah, sumbang, palsu, mengancam atau jelik sifatnya dengan niat untuk menyakitkan hati, menganiayai, mengugut atau mengganggu orang lain; atau memulakan suatu komunikasi dengan menggunakan mana-mana perkhidmatan aplikasi, sama ada secara berterusan, berulang kali atau selainnya, dan dalam masa itu komunikasi mungkin atau tidak mungkin berlaku, dengan atau tanpa mendedahkan identitinya dan dengan niat untuk menyakitkan hati, menganiayai, mengugut atau mengganggu mana-mana orang di mana-mana nombor atau alamat elektronik, adalah melakukan suatu kesalahan, tindakan boleh diambil mengikut akta AKTA 588, AKTA KOMUNIKASI DAN MULTIMEDIA 1998

Ef life

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers