Selasa, 4 Februari 2014

Jangkitan Cacing

Kecacingan.
-Ubat cacing untuk bawah 2 tahun perlu mendapatkan nasihat doktor..walaubagaimanapun, di sini, kami sarankan ubat cacing cuma perlu di ambil jika anak-anak ada simtom-simtom kecacingan sahaja.
~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Simptom Jangkitan Cacing

* Kurang selera makan dan anak lesu tidak bermaya
* Tumbesaran terganggu
* Kerap muntah
* Sakit perut
* Kerap cirit-birit
* Pucat
* Gatal pada dubur serta ada cacing pada najisnya

-Natural remedies :

1. Makan buah tomato mentah.
2. Habbatussauda samada makan dengan cara kunyahan mentah 7-10 biji atau minyak habbatussauda 1 sudu (anak bawah 3 tahun) / 2 sudu (atas 3 tahun) , dewasa 3 sudu beri 2 kali sehari.
3. Makan atau minum bawang putih samada makan mentah, atau bakar dan dicampur dalam minyak kelapa dara atau minyak zaitun.
4. Minum air kelapa.
5. Makan lobak merah mentah atau jus carrot setiap pagi.
6. Nenas muda diparut, diperah. Tambah madu atau sirup gula batu. Bagi pada anak yang ada cacing (pastikan pesakit tiada sebarang masalah dgn nenas muda)
7. Buah delima
8. Biji labu (keringkan samada jemur atau bakar, kemudian makan sprt kuaci) atau boleh didapati di kedai organik yang sudah siap sedia untuk dimakan.

Home remedies :
Joan Mbabazi, a nutritionist with Kisakye Reflexology and Nutritional Centre explains that worms are parasites that live in the human body and compete for nutrients. They also produce their own waste which is dangerous to the body.

A combination of the two makes the body weak and susceptible to various diseases. These range from cancer, diabetes, migraines, schizophrenia and even tumours in the brain.

Research has linked general illness, weakness and chronic fatigue with no apparent cause to parasites in the body. Mbabazi corroborates these findings and points out that de-worming regularly cleanses the body, boosts the immune system and reduced frequency of disease.

The most common worms are pin worms, tape worms and round worms that are found in the intestinal tract. Others include thread worms and hook worms. Worms can enter the body through food, water, mosquito bites, the nose and skin.

De-worming tablets are available over the counter. However, Mbabazi explains that these usually act on particular types of worms. Also some worms have become resistant to the commonly used medicines.
Home remedies, therefore, are a cheaper and sometimes more effective option.

These remedies have existed for centuries. For example, the use of castor oil- one or two table spoons is added into warm milk and taken at least twice a day. Others include: eating raw tomatoes first thing in the morning to flush out the worms; frequently eating cranberries or paw paws- these contain anti-parasitic enzymes.

Eating only raw pineapples for three days kills tape worms, while taking two to three spoons of bitter lemon seeds fried in ghee is a good remedy for different varieties of worms.

Another expert from Kisakye Reflexology and Nutritional centre, Dr Gerald Ruzindana explains that generally going through a fruit fast for three days detoxifies the body and leaves the worms with nothing to feed on in the intestines, thus killing them. It also leaves you with a feeling of freshness and revitalisation.

Regularly taking cloves, garlic and cider vinegar oil can also ensure that the body stays parasite free. Or simply boil roots and leaves of mangoes or guavas and drink the water. It is advisable to take herbal remedies on an empty stomach and to incorporate others like cloves and cocoa nut into your daily meal.

It is important to treat parasites as a serious health problem. Mbabazi cautions that if symptoms are persistent, one should not simply assume it is worms. Rather, medical advice and proper diagnosis should be sought.

Source :http://www.observer.ug/index.php?option=com_content&task=view&id=10200&Itemid=89

Other info: http://www.healthguidance.org/entry/15625/1/Home-Remedies-for-Pinworms.html

Masalah cacing berlaku pada semua peringkat usia tidak kira muda atau tua. Bagaimanapun, usia yang paling kerap dijangkiti cacing adalah antara 6 hingga 7 tahun dan usia yang paling kurang dijangkiti adalah di bawah setahun.

Jika ada tanda jangkitan, ubat cacing boleh diberi kepada semua peringkat usia. Namun, pemberian ubat untuk pencegahan seperti yang disarankan WHO pada 2006 ialah selepas usia setahun kerana kanak-kanak pada usia ini lebih kerap dijangkiti.

Ubat cacing boleh diberi setiap enam bulan untuk pencegahan, tetapi dalam kes lebih serius, ia perlu diberi setiap tiga bulan. Bagaimanapun, pemberian ubat cacing kepada kanak-kanak di bawah usia dua tahun perlu dirujuk kepada doktor terlebih dulu.

Cacing dan Jangkitan
Cacing adalah sejenis jangkitan yang berlaku daripada pencemaran tanah. Tanah yang tercemar dengan telur cacing akan mencemarkan tanaman dan tangan manusia. Tangan dan makanan yang tidak dibersihkan dengan baik juga akan menyebabkan telur cacing dimakan dan larva akan menetas di dalam usus.

Larva yang sudah menetas akan berhijrah ke paru-paru sehingga matang sebelum berhijrah semula ke dalam usus manusia. Cacing yang matang akan bertelur, membiak dan telur cacing juga boleh menjangkiti orang lain jika tangan tidak dibersihkan dengan baik sebelum penyediaan makanan.

Larva cacing kerawit juga boleh menembusi kulit dan masuk ke dalam saluran darah dan seterusnya masuk ke dalam usus dan meneruskan kitar hidup yang sama.

Mungkin ada ibu bapa yang beranggapan cacing adalah masalah kecil tetapi tanpa pencegahan dan amalan kebersihan, cacing boleh membawa maut jika terjadinya masalah usus tersumbat dan tidak dirawat dengan segera.

Selain itu, masalah cacing boleh menyebabkan anemia yang serius dan kegagalan jantung yang teruk jika tidak dirawat.

Berbanding cacing yang dipindahkan melalui tanah seperti ascariasis dan trichuriasis, yang selalu terjadi pada kanak-kanak sekolah, jangkitan cacing kerawit juga kerap terjadi pada orang dewasa.

Komplikasi Jangkitan Cacing
Cacing gelang

Usus tersumbat menyebabkan muntah-muntah, perut kembung dan tidak buang air besar. Keadaan ini kadangkala menyebabkan kanak-kanak itu muntah cacing dengan banyak. Komplikasi ini perlu dirawat dengan pembedahan untuk mengeluarkan cacing yang terlampau banyak yang menyekat perjalanan usus. Cacing gelang juga menyebabkan kekurangan vitamin A � kerana gangguan penyerapan zat makanan di dalam usus kecil.

Larva cacing boleh pergi ke paru-paru dan menyebabkan simptom batuk serta lelah. Cacing yang berhijrah ke saluran hempedu dan pankreas boleh menyebabkan demam, jaundis (sakit kuning) dan sakit perut. Simptomnya boleh menyerupai gejala batu di dalam hempedu. Cacing boleh dikeluarkan dengan menggunakan kaedah endoskopi atau pembedahan.

Cacing cemeti

Masalah usus tersumbat menyebabkan muntah berwarna kuning, perut kembung dan berak berdarah dengan banyak. Cacing yang sangat banyak pada usus besar dan rektum (pangkal usus) boleh menyebabkan ‘prolaps rectum‘ atau usus terkeluar dan cacing dapat dilihat pada permukaan usus itu.

Cacing kerawit

Cacing kerawit paling kerap menyebabkan kekurangan darah atau anemia kerana cacing ini boleh menghisap darah di dalam usus. Anemia boleh menjadi teruk dan mengganggu tumbesaran, pembelajaran seseorang kanak-kanak dan pada tahap lebih serius boleh menyebabkan kegagalan jantung.

<>Anak kerap menonggeng BUKAN simtom kecacingan, sila nyatakan study research jika ada yang jumpa bahawa ini fakta, then kita boleh terima..anak jika gatal punggung tak kira berapa usianya dia akan menggaru di pungungnya sahaja..tidak perlu kerap menonggeng.

terima kasih : GrupNutrisi RemediAlami M'sia

Tiada ulasan: