Ahad, 28 November 2010

Memory Salju Dihatyku @>----



Hari demi hari...detik demi detik...masa berlalu begitu sahaja. Alhamdullillah aku masih lagi bernyawa. Syukur padamu Ya Allah... :)

Saat ini aku teringat pada zaman2 persekolahan yang amat mengamit jiwa..

Kenangan masa sekolah rendah yang selalu bermain2 di kotak permikiran aku antaranya kena tinggalkan dek bas sekolah...masa tu aku SK.Kubang Kerian 2. Aku hambat bas tu sampai kat jalanraya. pastu xsempat kejar aku pun nangis kat tepi jalanraya yang besar. Akhirnya, ada sorang pakcik hulurkan bantuan hantarkan aku ke rumah. Akhirnya aku pun sampai ke umah sambil nangis teresak-esak (gamaknya kalau loni kalau budak kecik mcm aku mungkin dh xpercaya naik motor dan kenderaan ngn siapa-siapa.bahaya loni.xleh nak caya kat sape2 dah)


Ok tu time aku sekolah kat SK.Kubang Kerian 2. Time Darjah 4 pulak aku sekolah dekat SK. Kubang Kerian 3.. tumpang sekolah SK Kubang Kerian 1 sbb SK. Kubang Kerian 3 dalam pembinaan. Masa tu aku dapat kawan baru,cikgu baru dan dapat kawan lelaki utk first time. sbb dulu mana aku kawan ngn budak lelaki. Masa darjah 4 je aku dapat kawan lelaki.tapi dalam kelas xkawan lah. kitaorang kawan kat luar kelas. hahaha! (gelenya weih!) Uih! masa dalam kelas bukan main aku. main thundercats guna kotak pensel. hu3...time tu kotak pensel yang glemer kotak pensel besi.


"THUNDERRRR....THUNDERRRR!!! THUNDERCATSSS!!!"

kotak pensil dibayangkan serpihan robot2

Lepas bangunan SK. Kubang Kerian 3 dah siap pada tahun 1995. Semua berpindah kat situ dan tidak lagi sekoloah waktu petang.dulu masa tumpang SK kubang Kerian 1 kena sekolah waktu petang. Masa sekolah ni aku pernah menangis meraung sbb jari aku tersepit kat pintu van bas sekolah (bas sekolah lagi...hu3). time tu kat tempat perhimpunan bas tu brenti. time tu jugak la jari aku tersepit danapabila terlekat.bas tu bergerak confirm ngn aku bergerak.hu3..aku menjerit2 meraung2 suh van tu brenti. time tu PAKCIK TU PEKAK barangkali. xdengar bising2 kat luar van dia. Aku diseret beberapa meter dari tempat kejadian.mujur luka xterok mana.huk~ huk~ memalukan dan menyakitkan.hampez. Aku jugak pernah jalan itik (xmalu sgt sbb ramai2), aku jugak pernah dok depan kelas kena denda sbb kerja umah xsiap dan cikgu tu lagakan kepala aku dgn si zafran (budak lelaki yang lembut dalam kelas aku. skrg mana dia erks? rindu laks aku kat dia.mungkin skrg ni dah maskulin gituww) ;)

Bila dan besar sikit aku sekolah kat SMK Beris Panchor, Bachok. Byk jgk memori2 yang selalu bermain di pemikiranku. Iyalah..time tu lah aku baru kenal apa itu couple...apa itu abang angkat..apa itu kakak angkat....adik angkat dan macam-macam lah. Tapi yang glemernya...yang couple2 nih. buat pengetahuan ko orang. Aku sangat geli ngn orang couple2 nih.. Sepanjang aku blaja kat Beris Panchor ni. xpernah aku couple. Aku ada 3 orang abg angkat time tu.. :P last2 aku putus ngn sorang abg angkat aku ni sbb dia nak angkat lagi aku jadi COUPLE..eii...xnaklah! so aku ada 2 orang abg angkat je.. salah sorang dah jadi ahli nasyid dah. alhamdullillah lah.berjurus betul abg angkat aku tuh. Skrg lost contact la. Kakak angkat aku cantik orangnya, pandai dan memerangkap gewe abg angkat aku yg ahli nasyid skrg ni.

Aku kat sekolah menengah slalu aktif dalam kawad kaki. Slalu pergi perkhemahan. Kat asrama pulak ada geng. batch kami saja la time tu..Ada 3 geng.aku lupa dah nama geng ni..geng aku kiranya geng yang steady dan cool. geng paling glemer adalah geng Siti Nur Sarah...hahaha! ko baca entry ni sarah mesti ko imbas kisah lama ko dulu kan kat Beris Panchor? hak~ hak~ pastu geng yang paling skema adalah geng Alawiyah... :P Apa pun.. walaupun kitaorang geng2 berlainan. kitaorang xdelah gaduh2...kitaorang memang memerlukan antara satu sama lain lebih2 lagi dalam bab2 belajar. cewah! (kdg2 gadoh2 ada jgk.ngumpat mengumpat antara satu sama lain.wakaka! tapi itu kisah lama okey..)

Pasal disiplin pulak. kat sekolah aku xdelah ada problem sgt. tapi kat asrama slalu jugak la dikenakan tatatertib. Contohnya gi solat maghrib. Aku slalu jugak skip. sampai lah satu hari tu, cikgu rosna penyelia asrama aku gi check. yang aku paling ingat masa cikgu rosna kumpulkan orang yang xgi sembahyang maghrib kat surau. Senior aku yang nama Farah Awanis tu lah ajar aku pakai pad. kononnya tipu period. Malangnya.....

"Sebelum cikgu check seluar dalam kamu...baik ko orang yang mana boleh solat berkumpul disebelah kanan saya...."

glupp..semua telan air liur...check sluar dalam? maksudnya bukak seluar la tgk ada darah ke x..adoi...akhirnya aku dan yang sewaktu dgnku semua kantoi..kami semua didenda lari round court 20 pusingan. time tu orang dah siap sembahyang isyak. malu arr..bkn stakat budak pempuan. budak laki pun tgok..apa pun mujur ramai..aku yang kecik ni blh menyorok.akekeke!

Kali kedua aku tak gi solat maghrib kat surau lak. Aku dan beberapa orang yang terlibat masuk dalam loker.mula2 aku menyorok dalam loker pakaian.Penyelia asrama tu masuk.mujur dia xbukak almari tu.pastu aku dah pasti dia kluar.aku pun keluar.pastu dgr pulak dia datang skali lagi menuju kat dorm aku.skali lagi aku dan yang terlibat menyorok kali ke dua beramai2.tapi kat almari beg. time menyorok tu aku dan yang terlibat bau sesuatu yg kurang menyenangkan....
"Aaaaa!!! Tahi kucing!!! buweak!!!"

hu3...walaupun kami semua terlepas dari hukuman kerana tidak pergi solat kat surau...tp kami xakan terlepas dari hukuman ALLAH SWT.. lps tu aku cuba2 la wat rajin kat surau walaupun aku la muka tido dalam surau. hak! hak!



bersambung.......

Tiada ulasan: