Khamis, 3 Mac 2011

Berzina dengan dua gadis tapi cinta hanya satu


Masalah :
SAYA seorang lelaki dan mempunyai dua teman wanita. Saya sayang kepada A, tetapi cuma menganggap B teman berbual. Namun, saya pernah berzina dengan kedua-duanya sehingga B mengandungkan anak saya.

Saya cuma cintakan kepada A. Saya buntu sekarang, patutkah saya gugurkan kandungan B semata-mata cinta saya? Jika tidak gugurkan kandungan, apakah yang patut saya lakukan?


Adakah perlu saya beritahu kepada keluarga saya dan keluarga B? Saya menyesal akan kesalahan yang saya lakukan.



Jawapan :

ANDA perlu bertanggungjawab sepenuhnya atas perbuatan sendiri dengan mengambil langkah betul dan tepat selari dengan ajaran Islam.

Antaranya langkah utama ialah bertaubat dan berazam untuk tidak sekali-kali mengulanginya. Umumnya masyarakat Islam termasuk anda sudah mengetahui bahawa berzina berdosa besar walaupun hanya sekali.

Terus mengulanginya dan berzina dengan pasangan berbeza tentu lebih besar dosa. Anda semestinya bertaubat kepada Allah dengan penuh beriman dengan Allah, berazam untuk terus meninggalkan dosa tersebut dan seterusnya banyak mengerjakan amal soleh bagi menebus kesalahan tersebut.

Allah berfirman yang bermaksud: "...Dan orang-orang yang tidak menyembah sesuatu (ilah) yang lain berserta Allah dan tidak membunuh jiwa yang diharamkan Allah (membunuhnya) kecuali dengan (alasan) yang benar, dan tidak berzina, barang siapa yang melakukan demikian itu, nescaya dia mendapat (pembalasan) dosa (nya), (yakni) akan dilipat gandakan azab untuknya pada hari kiamat dan dia akan kekal dalam azab itu, dalam keadaan terhina, kecuali orang-orang yang bertaubat, beriman dan mengerjakan amal soleh; maka mereka itu kejahatan mereka diganti Allah dengan kebajikan. Dan adalah Allah Maha Pengampun lagi Maha Penyayang." (Surah al-Furqan ayat 68-70).

Selain itu anda hendaklah mengelak daripada duduk berdua-dua di tempat sunyi sama ada dengan kekasih atau kawan perempuan. Ini kerana zina terjadi apabila adanya pergaulan bebas antara lelaki dan perempuan.

Setiap manusia mempunyai nafsu. Apabila ada rangsangan dan syaitan menjadi orang ketiga maka jenayah zina terjadi. Begitu juga setiap umat Islam hendaklah menjaga tata cara pergaulan dan jangan mudah terikut-ikut dengan bergaul secara bebas.

Anda juga hendaklah mengelak diri daripada berkunjung ke tempat maksiat seperti pusat hiburan dan sebagainya. Kemudian apabila sudah berlaku zina dan kehamilan segeralah bertaubat.

Anda tidak sepatutnya memilih untuk melakukan dosa dan jenayah yang lain seperti menggugurkan kandungan dan membuang anak dan sebagainya.

Langkah terbaik ialah melaporkan masalah berkenaan kepada Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) atau badan-badan berkaitan. Tentu mereka ada jalan penyelesaian tertentu dan selamat.

Seterusnya anda hendaklah berkahwin dengan segera kerana ia dapat menyelamatkan diri anda dan maruah seorang wanita daripada terus terjerumus dalam kancah zina.

Al-Quran menjelaskan bahawa jenayah zina tidak dapat disekat melainkan dengan perkahwinan. "Lelaki yang berzina (lazimnya) tidak ingin berkahwin (atau melakukan jimak) melainkan dengan perempuan yang berzina atau perempuan yang musyrik; dan perempuan yang berzina itu pula (lazimnya) tidak ingin berkahwin (atau melakukan jimak) dengannya melainkan lelaki yang berzina atau lelaki musyrik. Dan perkahwinan yang demikian itu dilarang atas orang yang beriman." (Surah al-Nur ayat 3).

Ini kerana kesemua mereka yang berzina sudah terjerat dalam dosa itu dan akan berterusan apabila tiada sekatan. Zina dapat dielakkan apabila mereka bertaubat dan seterusnya berkahwin.

Hasrat untuk berkahwin perlu dinyatakan kepada keluarga dengan segera. Dengan itu ia dapat diuruskan secara baik dan berhemah. Memilih untuk mengahwini pasangan anda adalah yang terbaik dan pilihannya bergantung pada anda sendiri.

sumber dari hmetro

Tiada ulasan: